Het schrijven van teksten voor je website kan een hele uitdaging zijn. Want, naast het delen van al je (product)kennis en informatie, is het ook belangrijk om rekening te houden met het zoekgedrag van jouw doelgroep. Welke zoekwoorden zijn interessant en hoe verwerk je deze vervolgens in de tekst? Wij hebben een paar basistips voor je op een rijtje gezet.
Zoekwoorden bepalen
- Bedenk waar je op gevonden wilt worden. Je kunt dit deels natuurlijk baseren op jouw product- en marktkennis, maar het is ook handig om het zoekvolume van een woord te bekijken. Het zoekvolume van een zoekwoord kun je achterhalen door middel van handige tools, zoals de Keywordplanner van Google. Deze geeft je inzicht in het aantal zoekopdrachten per maand op dit zoekwoord, gerelateerde zoekwoorden en de concurrentie. Handig!
- Maak gebruik van short- en long-tail keywords. Kort samengevat betekent dit het volgende:
Short tail keywords: Short tail keywords zijn redelijk algemene zoekwoorden. Het zoekvolume op deze worden is hoog, maar de concurrentie daarentegen ook. Daarnaast is de kans op conversie kleiner met deze woorden. Voorbeeld van een short tail keyword: Nike schoenen
Long tail keywords: Long tail keywords zijn specifiekere zoekwoorden. Deze woorden hebben een lager zoekvolume, maar ook minder concurrentie en over het algemeen een hoger conversiepercentage. Voorbeeld van een long tail keyword: Nike air max 90 schoenen
Het schrijven van teksten
Oké, nu is het de bedoeling dat je gekozen zoekwoorden gaat verwerken in je teksten. Maar hoe doe je dat? En wat draagt allemaal bij aan het vindbaar maken van jouw webteksten?
- Maak gebruik van koppen H1 en tussenkoppen (H2 en eventueel H3). Het maakt het lezen van een tekst eenvoudiger, maar is ook voor zoekmachines interessant. Laat je zoekterm(en) zo nu en dan terugkomen in de tussenkoppen. Dit hoeft niet in elke kop, want dan leest het niet meer prettig.
- Zorg ervoor dat je tekst minimaal 200 woorden bevat. In de basis geldt dat een langere, kwalitatieve tekst, beter is voor de vindbaarheid. Maar het geheel moet dan dus wel relevant en leesbaar blijven! Het toevoegen van de hierboven beschreven tussenkoppen verhogen de leesbaarheid van een lange tekst.
- Laat de gekozen zoekwoorden terugkomen in de tekst. Een exacte richtlijn qua dichtheid is hier niet voor, maar er wordt uitgegaan van een gemiddelde van 2%. Dus: een tekst van 300 woorden bevat in totaal ongeveer 6 zoekwoorden (long- en short tail) Het belangrijkst is om te zorgen dat de tekst lekker leesbaar blijft en het niet opvalt dat er bewust continu zoekwoorden gebruikt worden. Het te veel gebruiken van zoekwoorden wordt afgestraft door Google én waarschijnlijk ook door de websitebezoeker omdat de tekst moeilijk leesbaar wordt.
- Zorg ervoor dat het gekozen belangrijkste zoekwoord van de desbetreffende pagina terugkomt in de URL.
Alt-tag
Google kan teksten lezen, maar afbeeldingen niet. Een Alt-tag is dan ook bedoeld om de inhoud van de afbeelding te specificeren. Omschrijf wat er op de afbeelding te zien is. Je afbeeldingen worden hiermee beter vindbaar in Google image search.
Deze punten helpen je om een, in de basis, goed vindbare tekst te schrijven. Heb je hulp nodig of inhoudelijke vragen? Neem dan contact met ons op, dan helpen we je graag een stuk op weg.