Zo, je hebt je website online staan en de webpagina's gevuld met producten en teksten. Je verwacht een stroom aan bezoekers, maar die stroom blijft uit. Dit kan natuurlijk een heleboel oorzaken hebben, maar één van de oorzaken kan het gebrek aan een meta-omschrijving zijn. De meta-informatie wordt nog best vaak vergeten. En dat is zonde, want eigenlijk zijn goede meta teksten hartstikke belangrijk!
Wat is een meta-omschrijving?
Een meta-omschrijving (ook wel meta description genoemd) is de tekst die overgenomen worden door Google. Dat is nog steeds een beetje een vage beschrijving hè. We hebben even een ontzettend willekeurig zoekresultaat uitgezocht om het duidelijker te maken. ;)
Dit is wat je ziet op Google wanneer je een zoekopdracht invoert. De zoekresultaten bestaan uit een kop (de meta title), een URL en een beschrijving (de meta description). Je kunt je vast voorstellen dat de kwaliteit van deze teksten het verschil kan maken tussen wel of niet klikken! Om mensen op jouw website te krijgen, is het daarom dus ook essentieel dat je de meta-teksten goed op orde hebt. De kwaliteit van de meta description is bepalend voor je CTR (Click Throug Rate). Dit is het percentage personen dat jouw zoekresultaat ziet en er vervolgens ook op klikt. Hoe hoger je CTR, hoe relevanter de informatie die je geeft blijkbaar is.
Tips voor het maken van een goede meta-omschrijving
Nu weet je wat een meta tekst is, maar hoe schrijf je er een? Waar moet je rekening mee houden? Wat voor meta descriptions leveren de beste resultaten op? We hebben een paar tips en tricks voor je op een rijtje gezet:
- Google toont maximaal 160 tekens in de meta description. Zorg dus dat de meta tekst die je schrijft, maximaal 155 tot 160 tekens is inclusief spaties. De rest van de tekst valt namelijk weg en dan krijg je van die puntjes aan het eind van je te... Zo dus, dat leest niet fijn en misschien mist de (potentiële) websitebezoekers dan wel net de essentie van je verhaal!
- Voor mobiele apparaten worden maximaal 117 tekens inclusief spaties getoond. Nog minder! Zorg ervoor dat je de meta description dus opbouwt van belangrijk naar iets minder belangrijk. Op desktops zien mensen je volledige meta tekst en op mobiel zien ze dan alleen de belangrijkste informatie van ongeveer 117 tekens.
- Zorg dat je titel maximaal 70 tekens, inclusief spaties, is.
- Voor de desbetreffende pagina heb je (als het goed is) een zoekwoord gekozen. Benieuwd hoe je deze zoekwoorden bepaalt? Lees dan dit artikel . Laat dit zoekwoord terugkomen in je meta-titel én omschrijving. Het liefst als eerste woord.
- Maak de tekst pakkend, focus op een voordeel, zet de lezer aan tot actie en overtuig.
- Verplaats je voor het schrijven van de tekst in iemand die zoekt: welke info zou jij zelf willen krijgen?