Werken met Mailchimp

Wil jij je e-mailmarketing automatiseren en razendsnel de mooiste mailings in elkaar knutselen? Dan heb je aan Mailchimp een goeie! In dit kennisbankartikel leggen we je uit hoe je de basisfunctionaliteiten van Mailchimp gebruikt, zodat je er zelf mee aan de slag kunt. 


Templates

Hebben jouw mails altijd dezelfde opbouw? Dan kun je snel en eenvoudig een template in elkaar zetten. Dit template kun je vervolgens voor al je mails gebruiken. 

1. Je klikt bovenin de menubalk op 'templates' 

2. Kies voor 'create template'

3. Mailchimp heeft alvast wat voorwerk voor je gedaan. Handig! Je kunt namelijk kiezen voor allerlei verschillende templates. Deze hoeven niet exact aan te sluiten op jouw opbouw, want je kunt ze gewoon helemaal aanpassen. Dat laten we je in de volgende stap zien! Kies nu dus het template dat het beste aansluit op wat je wil. 


4. Tijd om het template te finetunen. Links zie je jouw template. Rechts zie je onder content alle mogelijkheden. Je kunt ieder blok in je template slepen en naar wens aanpassen. Meer weten over alle verschillende blokken hoe je ze kunt gebruiken? Check dan deze info van Mailchimp zelf. 


5. Klik tot slot op 'save and exit' rechts onderin, geef je template een naam en sla op!

Audience

Om mails te versturen heb je natuurlijk een doelgroep of verschillende doelgroepen nodig om ze naartoe te sturen. Deze doelgroepen voeg je toe bij 'audience' 

1. ga naar 'audience' en kies voor 'create audience'. 

2. Hier kun je alle informatie over de doelgroep invullen, zoals de naam van je doelgroep en vanuit welk adres de mails verstuurd dienen te worden. 


3. Nu is het zaak om contacten te importeren en te kiezen voor 'import contacts'. Heb je nog geen inschrijvingen en wil je deze verzamelen door een inschrijfformulier? Kies dan voor 'create a signup form'!


4. Je kunt zelf kiezen hoe je jouw contacten het liefst wilt importeren. Kies de optie die jij het handigst vindt. 


5. Na het importeren van je contacten, kun je naast de basisinformatie (mailadres, naam) ook tags en groepen toevoegen aan de doelgroep. Zo kun je verschillende segmenten creëren in je doelgroep. Waarom zou je dat doen? Nou, stel dat jouw doelroep bestaat uit Engels en Nederlandstaligen, dan kun je deze groeperen zodat ze een mail ontvangen in hun taal. Of, heb je een doelgroep die aan heeft gegeven geïnteresseerd te zijn in een specifiek onderwerp? Dan kun je deze een tag meegeven met het desbetreffende onderwerp, zodat je hen kunt mailen over wat ze echt interessant vinden. Hier lees je hoe je deze tagssegmenten en groepen

Campagnes

Na het maken van een template en het importeren van je contacten, kun je aan de slag met het ontwikkelen van campagnes. Je kunt overigens ook een campagne maken zonder template. In dat geval kun je de eerste stap dus overslaan. 

1. Ga naar Campaigns en kies voor 'create campaign'

2. Kies het soort campagne dat je graag wilt maken. Dit zal in de meeste gevallen 'e-mail' zijn. 


3. Geef je campagne een naam, bijvoorbeeld 'Nieuwsbrief oktober'.

4. Vul de info in voor de campagne. 

  • Dit begint met de doelgroep. Selecteer de lijst die je in de vorige stap gemaakt hebt en kies vervolgens of je de mail aan deze hele lijst wil sturen óf naar een segment of groep. Zo kun je bijvoorbeeld alleen jouw Nederlandstalige doelgroep de mail sturen (als je dit bij audience ingesteld hebt) én je kunt bijvoorbeeld een mail versturen naar de personen die jouw vorige mails niet geopend hebben. 
  • Vervolgens geef je aan vanuit wie deze campagne verstuurd wordt. Bijvoorbeeld Skeps Internetbureau, met bijbehorend e-mailadres.
  • Geef jouw mail een onderwerp en, optioneel, een preview text. Dit laatste zijn de 2 regels onder het onderwerp die je in de voorvertoning ziet in je mailbox. 
  • Tot slot gaan we de mail vormgeven. Kies hiervoor voor 'design e-mail'.

5. Heb je een template gemaakt? Dan kun je deze kiezen zodra je op 'design e-mail' klikt. Deze is dan terug te vinden bij 'saved templates'. Maak je geen gebruik van een template? dan kun je gewoon een basic opbouw kiezen en doorgaan naar de volgende stap. 


6. Tijd om je e-mail vorm te geven! Ook hier heb je de mogelijkheid om blokken met tekst, afbeeldingen en buttons toe te voegen en jouw e-mail helemaal naar wens te designen. Meer info over de mogelijkheden en de blokken, vind je hier


7. Benieuwd hoe jouw mail eruit ziet en of alle linkjes werken? Mailchimp geeft je de mogelijkheid om een preview te zien van de mail op desktop en mobiel. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om jezelf een testmail te sturen. Zo kun je alles goed controleren en eventueel anderen ook hun mening laten geven. 


8. Ben je klaar? Of, ben je klaar voor die dag en wil je het later afmaken? Klik dan onderaan op save & close. Vervolgens kom je weer terug op het scherm met je doelgroep, onderwerp en content. Bovenaan kun je kiezen of je de e-mail later wil afmaken (finish later), inplannen (schedule) of direct versturen (send). 


Reports

Benieuwd hoe jouw mail(s) gepresteerd heeft/hebben? Dit kun je bekijken bij 'reports'. Hier vind je informatie over de open rate en click rate van al je campagnes. Kies voor 'view report' bij de specifieke campagne om een rapport van een specifieke mail te bekijken. Je kunt hier vervolgens veel interessante informatie vinden zoals de links waar het meest op geklikt is, hoe vaak de mail geopend is en wie de mail niet geopend hebben. 


Kom je er niet helemaal uit of heb je het idee dat je nog wat informatie mist? Mailchimp heeft op haar eigen website een uitgebreide uitleg staan! Deze vind je hier. Oh en, wij maken zelf ook gebruik van Mailchimp. Dus mocht je behoefte hebben aan meer uitleg of wil je gewoon dat wij dit voor je verzorgen? Neem dan contact met ons op!