Hoe voeg ik producten toe in WooCommerce?

Zonder producten, geen webshop. Het toevoegen van producten aan jouw WooCommerce webshop is dus een belangrijke stap. Voordat je producten gaat toevoegen aan de webshop, doe je er verstandig aan om productcategorieën aan te maken. Wij leggen je uit hoe je dat doet. Heb je de productcategorieën al op orde? Mooi! Dan laten we je nu zien hoe je jouw producten toe kunt voegen.


1. Kies onder de categorie "Producten" voor de subcategorie "Nieuw toevoegen"


2. Je bent nu op een pagina beland waar je allerlei instellingen kunt invoeren voor jouw product. Geen paniek, we lopen alle velden en instellingen met je door! Laten we starten bij de "Productnaam" en de "Omschrijving".

  • Vul bij "Productnaam", je raadt het vast al, de naam van het desbetreffende product in. Zorg ervoor dat je specifiek bent. Dus niet 'damesbroek', maar 'ONLY Denim Skinny Jeans'. Dat maakt het zoekproces voor de (potentiële) klant eenvoudiger
  • Het vak onder de productnaam, geeft je de mogelijkheid om een beschrijving te geven van het product. Heb je veel te vertellen over het product? Maak dan gebruik van tussenkopjes om het overzichtelijk te houden! Linksboven het vak, waar in onderstaande afbeelding "Alinea" staat, kun je koppen en tussenkoppen toevoegen. Kijk, wij hebben het hieronder al een beetje voorgedaan. Het schrijven van een productomschrijving geeft je de mogelijkheid om je vindbaarheid te vergroten. Lees hier meer over het schrijven van een goede SEO-tekst.


3. We zijn nu aanbeland bij de "Productgegevens". Hier kun je klinkt wat informatie en eigenschappen toevoegen over jouw product. We vertellen je kort wat je hier allemaal in kunt vullen, verdeeld over de koppen die je ook links in de afbeelding hieronder ziet.

Algemeen

  • Reguliere prijs: Wat is de prijs van dit product?
  • Kortingsprijs: Stel dat het product afgeprijsd is, kun je hier de kortingsprijs invullen. Ook heb je hier de mogelijkheid om in te stellen hoe lang de korting zichtbaar moet zijn, door naast het invulveld op "Periode instellen" te klikken.
  • BTW-status: Vul hier in of het product belastbaar is of niet.
  • Belastingklasse: Als het van toepassing is, kun je hier invullen in welke belastingklasse het product valt.

Voorraad

  • SKU: De SKU-code is een code die je het product kunt geven. Dit is een handig hulpmiddel om je eigen voorraadbeheer overzichtelijk te houden en is voor de bezoeker van jouw webshop verder niet relevant.
  • Verder kun je hier aanvinken of het product wel of niet op voorraad is.

Verzendmethoden

  • Vul hier alles in wat relevant is voor de verzending van jouw product zoals gewicht, de afmetingen en de verzendklasse.

Gerelateerde producten

Afhankelijk van het thema, worden de gerelateerde producten vertoond onder of naast het huidige product. Er zijn twee soorten te onderscheiden die we hier verder toelichten.

  • Upsells: Voeg hier producten toe die je aanbeveelt in plaats van het huidige product. Bijvoorbeeld hetzelfde product, maar dan een grotere verpakking (en dus duurder) waardoor je de klant misschien iets verkoopt dat meer winst oplevert.
  • Cross-sells: Dit zijn producten die te gebruiken zijn in combinatie met het huidige product. Bijvoorbeeld een SD-kaart of een beschermhoes die bij een fotocamera verkocht.

Eigenschappen

  • Hier heb je de mogelijkheid om nog meer (gepersonaliseerde) producteigenschappen toe te voegen, zoals kleur en merk.

Geavanceerd

  • Aankoopnotitie: Hier kun je een notitie toevoegen die na het bestellen van het product wordt verstuurd naar de klant. Dit is optioneel, dus niet verplicht.
  • Menuvolgorde: Mocht je de positie van het product willen aanpassen, dan kun je dat hier doen.
  • Beoordelingen activeren: Vink de "Beoordelingen activeren" aan als je wilt dat de eventuele reviews zichtbaar zijn, vink deze uit als je dat niet wilt voor dit product.


4. Onder het invullen van de productgegevens, staat een tekstvak met daarboven "Korte productomschrijving". Geef hier een korte samenvatting van maximaal een aantal regels van de uitgebreide omschrijving die je eerder hebt ingevuld. Waar deze korte beschrijving precies vertoond wordt, is afhankelijk van het thema dat je gekozen hebt. 


5. Rechtsboven in het venster staat "Productafbeelding". Voeg hier een afbeelding toe van het product. We raden je aan om altijd een afbeelding van het product toe te voegen, omdat mensen niet snel geneigd zijn een product te kopen dat ze niet kunnen 'zien'. Kies een productafbeelding uit de Mediabibliotheek of voeg een nieuwe afbeelding toe door te uploaden naar de galerij. 


6. Is het product klaar om zijn intrede te doen in de webshop? Voeg 'm dan eerst nog even toe aan de productcategorie waar hij onder valt. Dit doe je door in onderstaande kolom aan de rechterkant aan te vinken in welke categorie je het product wilt plaatsen. Wil je een product in meerdere categorieën plaatsen? (Bijvoorbeeld in de categorie 'Damesbroeken' én in de categorie 'Uitverkoop') Kan! Vink dan gewoon alle categorieën aan waarin je het product wilt hebben.


7. Klaar voor publicatie? Klik op "Publiceren" en het bericht staat online! Ben je nog niet helemaal klaar om het te publiceren? Kies dan voor "Concept opslaan". Het product komt dan nog niet op de website te staan, maar wordt wel opgeslagen. Ben je benieuwd hoe het product er op de website uit ziet? Dan klik je op "Voorbeeld".


Zo, nu heb je een nieuw product toegevoegd aan jouw WooCommerce webshop. Het product komt nu in het productoverzicht. Dit overzicht vind je door in de menubalk bij "Product" voor de subcategorie "Alle Producten" te kiezen. Hier zie je alle producten die je hebt toegevoegd en heb je de mogelijkheid om producten te bewerken, te kopiëren of te verwijderen.